ChristenUnie bedankt wethouders vorige coalitie

Hendri Witteveen spreekt oud-wethouders toe 16:33

Vier jaar geleden sloten VVD, CDA, PvdA, D66 en ChristenUnie een coalitieakkoord met de titel ‘Rheden geeft energie!’. Het oude college maakt nu ruimte voor een nieuwe coalitie. Wij bedanken de wethouders voor alle energie die zij in de afgelopen vier jaar aan het besturen van onze mooie gemeente hebben gegeven.

De ChristenUnie-fractie heeft zich met hart en ziel ingezet om de kwetsbaren in de samenleving te ondersteunen en recht te doen aan natuur en milieu. Het voormalige college heeft ook namens de ChristenUnie energiek gewerkt met en voor de inwoners. Dat was deze periode niet eenvoudig. Die begon met grote tekorten vanwege de jeugdzorg en de andere taken die de gemeente van het Rijk heeft gekregen, zonder dat er voldoende geld meekwam. Het college is erin geslaagd de sociale voorzieningen op peil te houden. Het heeft de transformatie van de zorg in gang gebracht. Zo werden de kosten beheersbaar en minstens zo belangrijk, de preventie is versterkt en het bevorderen van eenvoudige ondersteuning is ingezet. Daarnaast is de overgang naar duurzame energie stevig opgepakt.

Dorus Klomberg had twee zware opgaven: de klimaataanpak en de financiën. Het onder controle brengen van de financiën is een lastige opgave voor het hele college en de hele organisatie. Ook de raad heeft ermee geworsteld. Mede dankzij zijn inspanningen gaat het nu de goede kant op. De ChristenUnie waardeert enorm dat hij de komende vier jaar deze klus wil voortzetten.

Energietransitie, een nieuw thema, waarin hij met de inwoners en in regioverband stappen heeft gezet. Hij is veel in de publiciteit getreden en heeft zijn nek uitgestoken. Ook hier zijn stappen gezet. De meningen in de samenleving verschillen enorm en polarisatie dreigt. Het getuigt van durf en visie dat hij ruimte heeft gemaakt voor het burgerberaad. Zo kunnen de inwoners met het nieuwe college en raad het proces opnieuw vorm geven.

Gea Hofstede was verantwoordelijk voor onder meer zorg, verkeer en wonen. Met Marc Budel heeft zij zich ingezet voor de transformatie van de zorg. Een lastige klus, want het vraagt een verandering van de organisatie, maar het gaat uiteindelijk alleen maar om mensen, onze inwoners, die zorg nodig hebben. Die gaan haar aan het hart en dat heeft ze steeds goed duidelijk kunnen maken. De ChristenUnie vindt het fijn dat ze hiermee door kan gaan. Dat geldt ook voor wonen, dat op haar verzoek weer volkshuisvesting heet.

Bij het inspraakproces voor de snelfietsroute in Velp was het mooi om te zien hoe ze het vertrouwen van de inwoners won. Er is nog heel wat te doen wat betreft het winnen en behouden van het vertrouwen van de inwoners. Zo kunnen ook zij hun energie inzetten.

Marc Budel is verbonden met jeugd, sport maar ook groen. Hij heeft zich met veel passie daarvoor ingezet. Het organiseren van goede zorg voor onze jeugd is een enorme opgave. Hij heeft zich daar met passie en deskundigheid voor ingezet. Het college heeft daarin moeilijke en moedige besluiten genomen, waarin het voorop liep in de regio. Aan het nieuwe college de taak om daaraan verder te werken.

Ook de sport heeft zijn hart. Met de verenigingen heeft hij veel bereikt en veel enthousiasme gebracht. Zijn openingen waren soms spectaculair. Voor zover ik weet was het sportcourt in Velp zaterdag, de laatste. Ook het biodiversiteitsplan heeft hij nog af kunnen ronden. Veel kiezers hebben dat allemaal niet gezien. De ChristenUnie betreurt dat hij niet terug komt.

Alle drie de wethouders kregen als blijk van waardering een boek over de Landschapsbiografie van de Veluwe aangeboden, evenals Ronald Haverkamp die een maand geleden al afscheid nam, vanwege een nieuwe baan bij Sportbedrijf Ataro in Zevenaar.

Reacties op 'ChristenUnie bedankt wethouders vorige coalitie'