Het OV tot 2023 in de Stadsregio
De stadsregio heeft een programma van eisen opgesteld voor het openbaar vervoer tot 2023. Schoon en duurzaam openbaar vervoer, vrijliggende infrastructuur voor (hoogwaardig) openbaar vervoer en uitbreiding van het merk Breng staan hierin centraal. In overleg met de stadsregio gemeenten wordt gezorgd voor goede afstemming tussen ruimtelijke ontwikkelingen en het openbaar vervoersaanbod. Na inspraak door de stadsregiogemeenten en instemming door de Stadsregioraad, start de aanbestedingsprocedure begin 2011.
Herkenbaar openbaar vervoer
De nieuwe openbaar vervoer concessie start eind 2012 en duurt tot eind 2022. De stadsregio zet in op vanzelfsprekend, herkenbaar en toegankelijk openbaar vervoer. Dit kenmerkt zich door een logisch opgebouwd netwerk, een herkenbaar merk en heldere reisinformatie. Naast het busvervoer in de hele stadsregio maakt ook de trein op het traject Arnhem-Doetinchem onderdeel uit van de nieuwe concessie. Sinds eind 2009 rijdt het openbaar vervoer in de stadsregio onder de vlag van Breng. De stadsregio kiest ervoor dit herkenbare merk te handhaven en verder uit te breiden op bijvoorbeeld de trein, de bushaltes en de (digitale) reisinformatie.
Extra infrastructuur
De stadsregio zet zich in voor snel, hoogwaardig openbaar vervoer in hoge frequenties. Het is de ambitie de komende jaren een netwerk van vrijliggende infrastructuur langs hoofdroutes te realiseren. Op deze infrastructuur kunnen verschillende vervoersmiddelen rijden; in eerste instantie zet de stadsregio in op de ontwikkelingen van snelle bussen en de trolley. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk wordt stap voor stap in overleg met de vervoerder en gemeenten ontwikkeld.
Schoon en duurzaam
De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft momenteel een van de schoonste openbaar vervoerconcessies van Nederland. De stadsregio verwacht van de nieuwe vervoerder dat hij dit verder ontwikkelt. Handhaving van de aardgasbussen in Nijmegen en de trolley in Arnhem zijn vereisten. Voor de overige dieselbussen geldt dat de minimale uitstootnorm EEV blijft, maar dat de nieuwe vervoerder wordt uitgedaagd te kijken naar verdere uitstootvermindering door gebruik van Euro VI of groen gas. Ook wordt er een pilot met 5 extra waterstofbussen uitgevraagd.
Ruimtelijke ontwikkeling en openbaar vervoer
De stadsregio streeft naar synergie tussen ruimtelijke ontwikkeling en openbaar vervoer. De stadsregio en de stadsregiogemeenten maken hier afspraken over. Deze afspraken zijn onderdeel van de informatie die de vervoerders krijgen om hun aanbieding te maken . Op die manier kan de nieuwe vervoerder in een vroeg stadium rekening houden met toekomstige (ruimtelijke) ontwikkelingen en hier het openbaar vervoersaanbod op afstemmen.
Planning
Het programma van eisen (PvE) is vrijgegeven voor inspraak. Op basis van de ontvangen inspraakreacties wordt het PvE aangepast en kan het College van Bestuur op 19 november 2010 het definitieve PvE vaststellen. Eind 2010 wordt de Stadsregioraad verzocht in te stemmen met het PvE.
Als alles volgens planning verloopt, start de aanbestedingsprocedure op 3 januari 2011. In de zomer van 2011 wordt de winnende vervoerder geselecteerd die vervolgens tot december 2012 de tijd heeft om de uitvoering van de concessie voor te bereiden.
Schrijf een reactie via Facebook
Archief > 2010 > oktober
- 23-10-2010 - 1000ste energiebox wordt uitgereikt
- 22-10-2010 - Agenda
- 22-10-2010 - Rhedense keuze
- 09-10-2010 - Tweede Kamer fractie ChristenUnie pleit voor meer ic's
- 09-10-2010 - Gemeente investeert in startende ondernemers
- 08-10-2010 - Nieuwe uitgangspunten voor Nimmerdor vastgesteld
- 08-10-2010 - Het OV tot 2023 in de Stadsregio
- 05-10-2010 - Nimmerdor gaat door
- 04-10-2010 - Verkeerslichten Hoofdstraat ondeugdelijk.
Reacties op 'Het OV tot 2023 in de Stadsregio'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.