Reflectie op vergunningsaanvraag McDonald’s

mcdonalds-4569513_1920.jpg 20:59

Op 27 februari 24 was er meer dan gemiddelde belangstelling voor de raadsvergadering van gemeente Rheden. Aanleiding was de vergunningaanvraag voor een restaurant van McDonald’s. Er werden flyers uitgedeeld, een petitie aangeboden en de publieke tribune was bezet met een aantal belangstellenden. Ondanks het grote beroep van inwoners op de raad, kunnen we niet zoveel doen aan een vestiging van een restaurant, omdat het bestemmingsplan dit toestaat. Graag deel ik met jullie hoe ik de raadsvergadering hierover heb beleefd.

Motie 1: Betrouwbare overheid

Theo Kooijmans benadrukte dat door een motie “Betrouwbare Overheid – ook voor McDonald’s”. De democratische rechtsorde geen vanzelfsprekendheid is en eist continu bescherming en onderhoud. We moeten niet de geringste schijn wekken dat we niet betrouwbaar zijn en de regels niet volgen als ze ons niet goed uitkomen. De aanvrager, in dit geval McDonald’s, moet uit kunnen gaan van een correcte en faire behandeling.

Wethouder Paul Hofman duidde de situatie mooi: We zijn een democratische rechtsstaat. Democratie en rechtsstaat zijn kernwaarden die bij elkaar horen. Een rechtsstaat zonder democratie wordt een technocratie waarin mensen niet gehoord worden. In een democratie zonder rechtsstaat zijn de belangen van individuen en collectieven niet veilig.

Motie 2: vergunnen afhaalgedeelte

GroenLinks had een motie ingediend mede namens PvdA, D66, VVD, CDA en ChristenUnie om na te gaan of er geen gronden zijn om het afhaalgedeelte niet te vergunnen. Zorgen van inwoners die de ChristenUnie deelt, zijn meer verkeer, een grotere kans op ongelukken en meer zwerfvuil. De ChristenUnie vraagt zich dus samen met de genoemde partijen af of een afhaal met zoveel extra verkeer wel binnen deze bestemming past.

Reactie wethouder

Paul Hofman gaf aan dat met de raad met deze motie zijn volksvertegenwoordigende rol speelde: het leeft in de samenleving en dan is het goed om het hier te bespreken, de democratische waarde. De andere motie benadrukt de waarde van de rechtsstaat. Hij zei wel dat deze motie in de Tweede kamer een flappermotie genoemd zou worden: je kunt er eigenlijk niet tegen zijn maar hij zegt niets nieuws. De reacties van de raad waren verschillend, van: “je kunt er niet tegen zijn, dus voor”, tot: “insinuerend, alsof een correcte behandeling ter discussie zou staan!” en “overbodig”. Ik heb als raadslid van de ChristenUnie gezegd dat het goed was dat gewezen is op de rechtsstaat, maar dat ik een motie hiervoor overbodig vond. Beide moties zijn aangenomen. Het college wacht nu een ambtelijk advies af.

Wordt vervolgd dus. En als ChristenUnie zien we er natuurlijk op toe dat alles wordt gedaan om ongewenste effecten te voorkomen. Hebt u een vraag of opmerking over dit onderwerp? Dan hoor ik graag van u, neem dan contact op via fractie@rheden.christenunie.nl

Hendri Witteveen

Reacties op 'Reflectie op vergunningsaanvraag McDonald’s'