Van de partij: Heeft inspraak wel zin?

Hendri Witteveenwoensdag 21 juni 2023 00:00

De ChristenUnie vindt de mening van inwoners belangrijk. We zijn ons ervan bewust dat we alleen samen met de inwoners iets kunnen bereiken. We hechten aan inspraak en inbreng van bewoners, zodat in samenwerking plannen met draagvlak tot stand komen. De hele gemeenteraad ambieert dit.

Omwonenden van de voormalige hockeyvelden in Dieren herkennen dit misschien niet. Al vijf jaar werken bewoners hier aan een Coöperatieve natuurtuin. De gemeente komt nu met voorstel naast die tuin maximaal 50 woningen tot vierhoog en 10 tiny houses te bouwen. Daar is een aantal omwonenden niet blij mee.

Zeker gezien de geschiedenis vind ik dit begrijpelijk. Eerst dacht de gemeente dat hier geen huizen gebouwd mochten worden vanwege waterwinning en natuur. Dat blijkt nu onder voorwaarden wel toegestaan. Er is grote behoefte aan nieuwe woningen in de gemeente en er zijn weinig mogelijkheden om die te bouwen. Dat geldt in het bijzonder voor sociale huurwoningen en tiny houses.

De ChristenUnie wil recht doen aan wensen en ideeën van insprekers en aan de door hen ingebrachte mogelijke effecten op natuur en water. Inspraak heeft zeker effect. Maar tegelijk willen we recht doen aan woningzoekenden, dus bouwen én ruimte voor een natuurtuin.

Deze bijdrage verscheen in de rubriek 'Van de partij' op de pagina 'van de gemeenteraad' in de Regiobode van 21 juni 2023.

Gemeenteraad

Reacties op 'Van de partij: Heeft inspraak wel zin?'