ChristenUnie is blij met resultaat burgerberaad

20221129 Burgerakkoord.jpgwoensdag 30 november 2022 21:00

Met het instellen van het burgerberaad heeft de raad een deel van zijn mandaat teruggegeven aan de inwoners. Onder meer door loting zijn inwoners uitgenodigd om de afgelopen maanden mee te doen aan een burgerforum. De vraag van de gemeenteraad aan het burgerforum was: Hoe wordt Rheden CO2neutraal in 2040? Spannend.

In de gemeenteraadsvergadering van 29 juni heeft de raad het Burgerakkoord, het resultaat van het burgerforum, volledig overgenomen en het college gevraagd dit uit te werken.

Bekijk de voorstellen uit het burgerakkoord.

De ChristenUnie vindt dat het een goed proces is geweest en is blij met het resultaat. We willen natuurlijk niet zeggen dat onze ambtenaren dit niet hadden kunnen bedenken, maar het doel is dat de hele gemeente in 2040 CO2neutraal is, met alle inwoners en bedrijven. Dat kan de gemeentelijke organisatie niet alleen regelen. Dat moeten we als gemeenschap samen doen. Daarom is het goed dat de ideeën en besluiten van de deelnemers leidend zijn.

We zijn blij met de betrokkenheid en energie van de deelnemers en willen die graag vasthouden. We hopen dat dit aanstekelijk werkt voor andere inwoners. Zo kunnen we samen recht doen.

Update januari 2023: Het college is nu bezig met het uitwerken van de voorstelen die uit het Burgerberaad zijn gekomen. Wij verwachten dat deze in mei weer in de raad komen. Daarbij zullen wij als ChristenUnie fractie vooral aandacht hebben voor de duurzame samenwerkingsrelatie van gemeente en inwoners.

Reacties op 'ChristenUnie is blij met resultaat burgerberaad'