Uit de gemeenteraad: duurzaamheidsagenda, hospice Rozenheuvel en samenwerking

hospice rozenheuvel.jpgdonderdag 02 november 2023 08:13

Op 31 oktober 2023 heeft de raad de Duurzaamheidsagenda vastgesteld. Dit is een vertaling van het Burgerakkoord over de vraag: Hoe wordt Rheden CO2-neutraal in 2040? Die agenda is samen met de klankbordgroep van het Burgerakkoord opgesteld. Hierin komen twee speerpunten van de ChristenUnie samen, recht doen aan de schepping en recht doen aan elkaar: we doen het samen als inwoners en gemeente.

We hebben veel respect voor de deelnemers aan het burgerakkoord. De gemeente heeft hun geduld wel op de proef gesteld. Maar nu investeren we ook in een verbindingsofficier, een goede zaak.

De gemeenteraad kan werken binnen een vaste structuur, dat is effectief. De deelnemers van het Burgerberaad moesten alles nog uitvinden, ook hoe samen te werken. Dat biedt kansen, maar het kan ook lastig zijn, vooral als de verwachtingen onderling sterk verschillen. Als ChristenUnie hebben we hier aandacht voor gevraagd wat betreft ondersteuning, zodat de burgers resultaten zien en er ook plezier in kunnen houden. Ondanks de moeilijke financiële positie heeft de gemeente € 500.000,- per jaar opzij gelegd voor de uitvoering van het Burgerakkoord. We hebben van harte ingestemd.

Samenwerking

De raad heeft verder de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overgenomen over het optimaliseren van de samenwerking tussen Raad, college en organisatie. Ook dit is voor ons een belangrijk onderwerp. Nu moeten we met deze drie geledingen aan de slag, onder begeleiding van de griffie.

Hospice Rozenheuvel

Ten slotte hebben we een raadsbrede motie aangenomen om het college te ondersteunen bij de inzet voor het behoud van het hospice Rozenheuvel. We vinden dit een heel belangrijke voorziening voor de regio en willen er alles aan doen wat mogelijk is om sluiting te voorkomen.

Hendri Witteveen.

Reacties op 'Uit de gemeenteraad: duurzaamheidsagenda, hospice Rozenheuvel en samenwerking'