ChristenUnie kiest voor milieu én boerderijverplaatsing in Ellecom

borghkeppelklein 06:29

Hoe de ChristenUnie kiest voor milieu en voor boerderijverplaatsing in Ellecom

Op diinsdag 28 november heeft de ChristenUnie ingestemd met bestemmingsplanwijziging die de boerderijverplaatsing aan de Eikenlaan in Ellecom mogelijk maakt. Verschillende mensen vragen zich af hoe dit te rijmen is met het belang dat de ChristenUnie hecht aan het milieu.

De doelstellingen van dit plan volgens zienswijzennota zijn:
- een verbetering van de ecologische kwaliteit van de bronbossen;
- structurele economische dragers voor landgoed Middachten en het perspectief voor de instandhouding van de landschappelijke en cultuurhistorische betekenis van het landgoed;
- de continuïteit van grondgebonden melkveehouderijen in de gemeente Rheden en daarmee een landschappelijke en economische drager van het agrarisch landschap;
- een verbetering van de landschappelijke en cultuurhistorische beeldkwaliteit van de Eikenstraat 3 en de Buitensingel 60.

Dat zijn doelen die de ChristenUnie onderschrijft. Maar er wordt wel een grote stal gebouwd in een kwetsbaar gebied en de intensivering van de landbouw gaat door.

Wij delen de zorgen over de intensivering en schaalvergroting van de landbouw in Nederland en dit levert een dilemma op. De laatste maanden gaf dat veel stof tot praten, nadenken en laat ik niet overdrijven, slapeloze uren. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat we dit plan moeten vergelijken met het meest aannemelijke alternatief; namelijk nieuwbouw op de huidige locaties. Dan is dit plan beter dan gebruik van de huidige locaties qua uitstoot van ammoniak uit de stal, afspoeling van meststoffen van het erf naar de bronbossen, landschap, verkeer, geur en de volksgezondheid, licht, ja en ook qua mogelijkheden voor weidegang.

In sommige zienswijzen en ingezonden brieven komen alternatieven naar voren die er in feite toe leiden dat de rechten ontnomen moeten worden van de eigenaar en ondernemer. Wij vinden dat niet alleen ongewenst, maar denken ook dat het niet mogelijk zal blijken in onze rechtsstaat. Of we zouden hier als gemeente fors voor in de buidel moeten tasten en dat hebben we niemand horen bepleiten. In de informatieavond op 14 november kwam het meest pregnant naar voren in de bijdrage van de biologische boer Bert Harmsen dat een keuze voor biologische landbouw in dit geval niet goed mogelijk is. Als wij als samenleving daar maar in beperkte mate voor kiezen en de provincie geeft geen geld voor uitbreiding van agrarisch natuurbeheer, is het logisch dat het landgoed kiest voor risicospreiding en dus hier voor reguliere landbouw. Belangrijk is dat het hier gaat om een grondgebonden bedrijf, de mest wordt op eigen grond gebruikt.

Het college zich heeft ingezet om tegemoet te komen aan de zorgen over in het bijzonder de volksgezondheid, licht en hoogwatervluchtplaatsen voor het wild.

De ChristenUnie denkt dat dit plan bijdraagt aan de doelen zoals hierboven zijn aangegeven. Er wordt een bescheiden stap gezet in het beperken van de negatieve invloed van de landbouw op de natuur. De nationale problemen op gebied van teveel vee en teveel mest zullen landelijk voortvarend en rechtvaardig opgelost moeten worden. Dat is een lastige opgave, maar we vertrouwen erop dat Minister Carola Schouten daar werk van maakt!

Hendri Witteveen
Raadslid ChristenUnie

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2017