Alleen met zon komen we er niet!

hendri vakantie 08:56

Alleen met zon komen we er niet

Dinsdag 8 september is de regionale energiestrategie (RES) in de raad aan de orde geweest. De overgang van fossiele naar duurzame energie is een wereldwijde opgave, die we voor ons persoonlijk moeten vertalen. Wij doen dat via de RES. Het is fijn dat we er niet alleen voor staan, maar ook complex. Het ging om het concept-bod, dat we samen met de regio hebben opgesteld. Daar konden we als gemeente op reageren. De reacties gaan mee met het concept-bod en zo kan men landelijk bezien of er in totaal voldoende ambitie is om duurzame energie te winnen.

We hebben daarbij twee zorgen:
1. Of we genoeg ambitie hebben
2. Wat de consequenties voor ons zijn

Wat de ambitie betreft is het zo dat we in de regio nog lang niet genoeg opwekkingsmogelijkheden hebben benoemd om de ambitie van 55% duurzaam in 2030 te halen. De mogelijkheden voor wind en zon in Rheden, bij de Beemd en in het Soerense broek, tellen nog niet of niet geheel mee. Want het is niet zeker of ze te realiseren zijn. Bij de ambitie vinden wij verder zorgelijk dat eenzijdig wordt ingezet op zonne-energie en niet op wind. Je kunt dat op verschillende manieren berekenen, op één manier is de verhouding zelf 97 tegenover 3%. Het college stelde al voor om nog eens goed naar deze onbalans te kijken omdat die zonne-energie veel problemen oplevert voor het elektriciteitsnetwerk. Maar het probleem is nog veel groter. Als je niet op een zo groot mogelijk aantal energiebronnen inzet, krijg je nooit een constante energievoorziening. Als je grotendeels van zon afhankelijk bent, gaat ’s winters als de zon ondergaat het licht uit, maar werkt de warmtepomp ook niet meer. Daar komt bij dat zonne-energie veel duurder is dan windenergie. De ChristenUnie heeft met een amendement voorgesteld de onbalans vanuit deze invalshoek aan de orde te stellen. Een grote meerderheid van de raad heeft dit overgenomen.

Wat de tweede zorg betreft, de consequenties, zijn we ons ervan bewust dat inwoners juist van windenergie negatieve effecten vrezen. Het college wil dat samen met de inwoners uitwerken wat wel en niet kan. Daar staan we van harte achter. Hier past alleen maatwerk. Het moet hier voor iedereen leefbaar blijven, maar er moet ook iets gebeuren. Het wordt een spannende tijd.

Hendri Witteveen

Reacties op 'Alleen met zon komen we er niet!'