ChristenUnie stabiele factor in gemeenteraad Rheden

IMG_20180128_153620donderdag 22 maart 2018 11:16

Al elf jaar verantwoordelijkheid in coalitieverband

Nadat het college van PvdA, Gemeentebelangen en SP was gestruikeld over het project Hart van Dieren, is de ChristenUnie toegetreden tot de coalitie. Geen wethouder, maar wel meegeschreven aan het coalitieakkoord. Speerpunt van de fractie was toen milieu en duurzaamheid. Op dat terrein is onder leiding van wethouder Harriët Tiemens van GroenLinks grote vooruitgang geboekt. In wisselende samenstellingen heeft de ChristenUnie sindsdien verantwoordelijkheid gedragen als coalitiepartner. Duurzaamheid, lees klimaat en milieu, waren al die tijd speerpunten voor de ChristenUnie. Daarnaast waren een goed sociaal vangnet en ruimte voor gezinnen en organisaties om hun verantwoordelijkheid te nemen een hard uitgangspunt.

Wat de positie van de fractie na de verkiezingen wordt, staat vanzelfsprekend niet vast. In coalitie of oppositie zullen diezelfde punten naar voren worden gebracht. De slogan van de ChristenUnie is voor deze verkiezingen: “Waardevol voor Rheden”.

Waardevol zijn natuur en landschap in Rheden en vanzelfsprekend wereldwijd het klimaat en het milieu. Dat vraagt inzit voor duurzame energie en hergebruik van grondstoffen. Dat heeft ook een sociale kant. Dat betekent voor de gemeente in een notendop: kindvriendelijk, seniorvriendelijk, fietsvriendelijk en klantvriendelijk beleid. Concreet voorbeeld: aandacht voor minderjarige mantelzorgers. Waardevol voor Rheden.

Verruiming van de openstellingstijden voor winkels hoort daar niet bij. De zondagsrust vindt de ChristenUnie waardevol voor bezinning, rust en sociale activiteiten.

Reacties op 'ChristenUnie stabiele factor in gemeenteraad Rheden'