Tweede AZC in Rheden

Asielzoekers-4992donderdag 22 oktober 2015 23:57

Rheden wil onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om maximaal 300 extra asielzoekers te huisvesten in een regulier AZC, dat is de kern van het collegevoorstel aan de gemeenteraad. Met dit voorstel geeft het gemeentebestuur actief gehoor aan de oproep van het Rijk en het COA om te helpen bij het creëren van extra opvangplekken.

De gemeenteraad heeft in september een motie aangenomen om serieus te onderzoeken hoe Rheden extra kan bijdragen aan de landelijke problemen met het huisvesten van vluchtelingen. Zowel gemeenteraad als college willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen in de vluchtelingenkwestie.

Na het raadsbesluit in november liggen er duidelijke uitgangspunten. Er is daarmee nog geen sprake van een concrete locatie. In de vervolgfase wordt bekeken of, en zo ja welke locaties geschikt zijn. Dit gebeurt in nauw overleg met het COA en betreffende pandeigenaren.  Het college stelt voor in elk geval géén opvanglocatie te vestigen in de nabijheid van het huidige AZC in Velp en de voorzieningen voor arbeidsmigranten aan de Oversteeg in De Steeg en aan de President Kennedylaan in Velp.

Naast de keuze voor een extra reguliere opvanglocatie (maximaal 300 plaatsen) doet de gemeente nog nader onderzoek naar de mogelijkheden voor het huisvesten van statushouders. Op 24 november neemt de gemeenteraad een besluit

Reacties op 'Tweede AZC in Rheden'