Behandeling begroting 2017

gemeentehuisdonderdag 10 november 2016 09:49

Behandeling begroting 2017 ChristenUnie 8-11-2016

Bij de algemene beschouwingen hebben we de publicatie van het Sociaal Cultureel Planbureau “De dorpse doe-democratie” als inspiratiebron gekozen. Lokaal burgerschap bekeken vanuit verschillende groepen dorpsbewoners

Uit het onderzoek komen drie obstakels voor de groei van de doe-democratie naar voren: afstand, leefbaarheid en kwetsbaarheid.

Hier hebben we drie opgaven voor de gemeente uit afgeleid die onderling sterk verweven zijn:

1. Afstand
    Het gaat hierbij om de afstand die actieve inwoners ervaren tot de gemeente, hun noodzakelijke partner. In welke mate staan wij open voor initiatieven en meningen van inwoners en bedrijven?
  2. Leefbaarheid.
    Die draagt bij aan de bereidheid van inwoners om zich in te zetten. Als ChristenUnie hechten we ondermeer aan ons klimaatbeleid, een goed sociaal vangnet en het solide uitvoeren van elementaire kerntaken. Samen met de VVD hebben we een motie ingediend voor onderzoek naar mogelijkheden het onderhouden van de openbare ruimte te verbeteren.
    Amendement Onderhoud openbare ruimte op niveau

Als de overheid inzet van vrijwilligers vraagt, is het goed ook eens iets terug te doen. Jaar op jaar krijg ik vragen over een langere openstelling van het openluchtzwembad. Op onze vragen heeft het college nu een beeld geschetst van de kosten en baten. De kosten per bezoek blijken in de zelfde ordegrootte van andere sport, zeker niet hoger. Daarom een amendement om het openluchtzwembad gedurende 2 jaar een maand langer open te houden

1. Kwetsbaarheid
    Sommige vrijwilligers zijn bereid zich tot het uiterste in te zetten, maar overbelasting is een gevaar. Dat geldt los van dit onderzoek ook voor mantelzorgers. Wij vragen aandacht voor vooral de minderjarige mantelzorgers. Daarnaast hebben we vragen gesteld over een dementievriendelijke gemeente, de aanbesteding van WMO en vragen we ons nu af of we voldoende psychiatrische hulp voor jeugd hebben gecontracteerd. Hierover willen we het nu niet in detail hebben, maar het heeft wel te maken met

Amendement Onderhoud openbare ruimte op niveau

Mede namens VVD, D66, CDA en GroenLinks

Eigenlijk willen we scenario 5, maar gezien het beperkte geraamde overschot en de eerder genoemde zorgen is het een aangepast scenario 3. Dit willen we wel verbinden met inwonerparticipatie. Als inwoners iets willen doen voor de verbetering van hun omgeving, kunnen we het college niet met lege handen laten staan.

Besluit:

1. in de periode 2017 t/m 2020 uit te gaan van een aangepast scenario 3:
    1. trottoirs en pleinen in centrumgebieden, rondom verzorgings- en dorpshuizen en de verbindingen daartussen qua technisch onderhoud op een basis kwaliteitsniveau uit te laten voeren (en de overige trottoirs en pleinen op het huidige lage kwaliteitsniveau);
    2. fietspaden en fietsstroken, van de hoofdfietsroutes, qua technisch onderhoud op basisniveau uit te laten voeren;
    3. verzorging van wegen en bomen voor 50% van het gebied uit te laten voeren op een hoog kwaliteitsniveau en het overige gebied op een basiskwaliteitsniveau en met de differentiatie rekening te houden met inwonersparticipatie.
  2. Hiervoor structureel € 210.000,- beschikbaar te stellen en de Programmabegroting 2017-2020 dienovereenkomstig aan te passen;
  3. Hiervoor incidenteel € 295.000,- beschikbaar te stellen uit het begrotingsresultaat.
  4. Te streven om 50% van het in te zetten personeel d.m.v. SROI (Social Return On investment) in te vullen;

Amendement openluchtzwembad langer open

Bewust tijdelijk, met vrijwilligers, uitgaande van 1 warm en 2 koud jaar

Besluit:

-          Het openluchtzwembad De Hangmat te Rheden in 2017 en 2018 open houden tot 1 oktober op voorwaarde dat hiervoor voldoende medewerking van vrijwilligers kan worden gevonden

-          Hiervoor incidenteel twee maal  € 13.000,- beschikbaar te stellen uit het begrotingsresultaat

-          In 2018 deze openstelling te evalueren en hierbij in ieder geval de bezoekersaantallen, de medewerking van vrijwilligers en de kosten en opbrengsten mee te nemen

Reacties op 'Behandeling begroting 2017'